مجموعه ای ا زانسانها را بطور خلاصه سازمان گویند .
به سازمانی که منابع را ا زمحیط بگیرد و خروجی به نفع سازمان باشد را سازمان موفق گویند .
اشتراک سازمان با اثر بخشی را هدف سازمان گویند .
مرز سازمان تا قلمرو عوامل یاست که بر یکدیگر اثر میگذارند .
قلمرو سازمان عبارت از حوزه فعالیت منتخب سازمان است .
محیط سازمان شامل: رقبا-عرضه کنندگان و تولید کنندگان - بازار کار- بورس اوراق بهادار -مشتریان و ارباب رجوع -قوانین و مقررات -شرایط اقتصاد ی و ....
task environment یا محیط کاری بخشهایی که سازمان بطور مستقیم با آناه رابطه متقابل و اثر مستقیم دارد .
محیط عمومی با لابی گری و...... فضا ی کلان پدیده های اقتصاد ی و سیاسی و ... که غیر مستقیم اثر دارد .
فرهنگ سازمانی : اتفاقات انسانی و ....هنجارها و.....سنت ها و....
د رتعاریف اقیانوس آبی را د رمقابل اقیانوس قرمز ( رقابت شدید) قرار می دهند و رقابت به خاطر محدودیت منابع می باشد .
محیط جهانی و global به سطحط از جهان که قوانین و مقررات و مرزها را نداریم و انسان ها و کالا ها و پول و.... بین کشورها رفت و آمد داشته باشند .
راه ها ی تاثیر عوامل محیطی بر سازمان به نیاز سازمان مربوط میشود که اطلاعات درباره محیط جهت تصمیم گیری است و یا منابع موجود د رمحیط می باشد .(ابزرا قدرت پول و اطلاعات و ساختا راجتماعی می باشد )