پارامترهای جدید موفقیت بیزینس ¸تولید وخدمات
مفهوم های سنتی تولید وسود به این ترتیب بود که تولید کننده تولید کند و بازاریابان با هنر شخصی خود کالا وخدمات را بفروشند .حال کالا هر چه باشد و میل سرمایه گذار به تولید کالا وخدمات هر چه باشد که به مرور زمان و بقای شرکت هم تولید کننده وهم بازاریابان با توجه به فرهنگ ودانش مشتری کار خود را جهت یافته تر ارائه دادند .با گذشت زمان بیشتر کیفیت را در خدمات و کالاهای خود به مشتری نشان دادند و در تمام این دوران تولید کالا وخدمات محوربود ولی د رحال حاظر با توجه به کاهش شکاف بین تولید کننده و مصرف کننده ازلحاظ سطح آگاهی ودانش و اطلاعات و تکنولوژی و ... منظر جدیدی به نام مشتری گشوده شده که اساس وپایه تمام محاسبات قرار گرفته و خواست و علاقه مشتری اولویت اول قرار گرفته که در صورت عدم توجه به این مورد باعث ورشکسته شدن بنگاه میشود.حال چه باید کرد ؟
پارامترهای جدید ی که میتواند بنگاه اقتصادی وشرکتها را از ورشکستگی نجات دهد یک نوآوری وخلاقیتی است که درکالا وجود دارد .دومین مورد تکنولوژِی و روشهای تولید وخدمات است که میتواند در سود دهی و کاهش هزینه های بنگاه موثر واقع شود سومین مورد درنظر گرفتن منفعت اجتماعی است که در تحول و اوج شرکت میتواند جهش قابل توجهی رارقم بزند.چهارم بازاریابی تبلیغات و روشهای نوین آن در تقسیم بندی بازار وشناخت مشتری ونیازهای آنان است نه تولید هر چه که سرمایه گذارنیاز دارد پنجم روشهای حسایداری جدیداست که با توجه به کمترین رقم هزینه تولید بتواند خدمتی قابل رقابت ایجاد نماید ششم تکنولوژی مدیریت است که بتواند کالا وخدمات ما را بعنوان یک کل درنظر گرفته و بیزینس ما را بتواند ار ابتدا تا انتها مدیریت نماید.
مدل کانو
بررسی مسایل از طریق دو بعدی
TRIZ مدل تریز
استفاده ااز خلاقیت در حل مسایل
QFD مدل کیو اف دی
نیازها و خواسته های مشتری را به شکل ویژگی محصول در آوردند.
EFQM مدل ای اف کیو ام
مدلی در راستای کیفیت جامع تی کیو ام
TA GUCHI مدل تاگوچی
در جهت بهبود کیفیت
6 δ مدل 6 سیگما
در راستای حذف عیوب
BSC مدل کارت امتیازی متوازن
در راستای بهبود عملکرد
خطوط تولیدی نیز مانند هر چیز دیگری دارای سلسله مراتب عمر بوده که در پایان عمر خود وارد مرحله جدیدی شده است.به ترتیب تولید دستی- تولید انبوه - تولید ناب - تولید چابک
تکنیک های تولید گروهی و یا منعطف را در دل هر روشی میتوان جای داد.
مدلها انواع روشهایی است که جهت بهبود و افزایش سود و کاهش هزینه ها و یا ایجاد خلاقیت و..... بکا رمیرود
که اثر بخشی آن ارتباط مستقیم به تشخیص و تجویز مدل دارد.
1: مدل EFQM
2:مدل QFD
3: مدل TRIZ
4:مدل کانو
5: مدل TA GUCHI
6: مدل6سیگماو.....
لازم به توضیح است که مدلهای فوق ابزار ممیزی و یا ISO نیستند.در ایران نیز اداره استاندارد و وزارت دفاع و مرکز مطالعات بهره وری ایران مدلهای فوق را بازنگری کرده و انتشار داده اند که اصول و کلیات آن یکسان است و محلی سازی نموده اند.