مدیریت ، تولید و سود

بنگاه اقتصادی خرد و کلان

مدیریت ، تولید و سود

بنگاه اقتصادی خرد و کلان

نکات مهم در انتقال و طراحی خطوط خودرو

انتقال خط تولید خودرو

 

جهت انتقال و جابجایی خطوط بدنه خودرو قصد ما برآن است که روشهایی اجرایی را با ذکرمثال عینی در شرک پارس خودرو بیان کنیم. مطالب بصورت قدم به قدم بیان میشود و درانتها لیست کلیه فعالیتها ارائه میگرددوهدف ما به جهت یادگیری عزیزان بصورت مشارکت در پروژه بوده نه مدیریت پروژه.

قدم اول محاسبات موبوط به فضا وجانمایی ویا اصطلاحا لی اوت کلی می باشد.البته بهتر است لی اوت نیز خود به سطوح

تقسیم شود.در لی اوت کلی فضای مورد نیاز از لحاظ طول وعرض و ارتفاع برآورد میگردد که این فقط فضای عملیاتی و

مربوط به کار وتولید می باشد ودر مرحله بعدی فضای لازم جهت نصب فضای عملیاتی می باشد وهمچنین بررسی فضای

مورد نیاز جهت نیروهای ستادی و پشتیبانی مانند واحد تغذیه وکنترل کیفیت و انبار وفضای کاربرد انرژی های مورد نیاز نیز

می باید دراین مرحله بررسی گردد.

شرکت سایپا

سایپا

شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) در سال 1344 در زمینی با مساحت 240 هزار متر مربع (در حال حاضر فقط مساحت زمین کارخانه مرکزی 415 هزار متر مربع می باشد) و زیربنای 20 هزار مترمربع با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال بنام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس گردید . در تاریخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره برداری رسید.


این شرکت تولید اولین محصولات خود را که شامل "وانت آکا" و سواری "ژیان" بود با روش کاملاً دستی و بدون بهره گیری از تجهیزات و امکانات مدرن آغاز نمود.


تولیدات شرکت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخشهای تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. بعنوان مثال می توان به تولید خودروهای: مهاری، پیکاب در مدلهای معمولی، دولوکس و کار اشاره نمود.


نام شرکت در اوایل سال 1354 با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به "شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل" به نام اختصاری (سایپا) که ماخوذ از عبارت فرانسوی
Iraniane De Production Automobile Societe Annonyme می باشد، تغییر یافت. این شرکت در 16 تیرماه 1358 تحت مالکیت دولت در آمده و از 18 آذرماه 1360 تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته و بر اساس مصوبه مورخ 1/2/65 هیات وزیران، کلیه سهام سرمایه آن به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی بنام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید. در دی ماه سال 1378 به پیروی از سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تصدی دولت و خصوصی سازی شرکتهای دولتی و به موجب تبصره 35 قانون بودجه کل کشور، با واگذاری بیش از 51 % سهام این شرکت به غیر، سایپا نیز در زمره شرکتهای خصوصی قرار گرفت.


امروزه شرکت سایپا با در اختیار داشتن بیش از 80 شرکت تابعه و وابسته بصورت مستقیم و غیر مستقیم، به یک گروه خودروسازی بزرگ با امکان تولید انواع مختلف خودرو تبدیل شده است

شرکت پارس خودرو

پارس خودرو

شرکت پارس خودرو یکی از شرکتهای تولید کننده خودرو درایران است. پارس خودرو عمده‌ترین تولید کننده خودروهای چندمنظوره و ورزشی در ایران نیز می‌باشد.

در ابتدا پارس خودرو محصولات رامبلر و جنرال موتورز را تحت لیسانس شرکت‌های اصلی تولید می‌کرد. اولین خودروی ساخته شده توسط این شرکت آریا شاهین بود که در سال ۱۹۶۷ میلادی بر اساس خودروهای تولید رامبلر ساخته شد. این شرکت همچنین خودرو جیپ را تحت لیسانس شرکت اصلی تولید کرد.

ذر سال ۱۹۷۲ میلادی پس از این که پارس خودرو جزئی از جنرال موتورز شد به جنرال موتورز ایران تغییر نام یافت و تولید خودروهای اپل را با علامت تجاری شورلت در ایران آغاز کرد. این خودرو با موتورهای ۲٫۵ و ۲٫۸ لیتری تولید می‌شد. علاوه بر این یک مدل بیوک و کادیلاک و یک مدل شورلت به نام شورلت نوا همراه با یک وانت شورلت تولید شد. این تولیدات تا سال ۱۳۶۱ شمسی که دولت جمهوری اسلامی ایران شرکت را وادار به قطع رابطه با جنرال موتورز کرد ادامه داشت.

پس از این پارس خودرو تولید نیسان پاترول را تحت لیسانس شرکت نیسان آغاز کرد. همچنین شرکت پارس خودرو خط تولید رنو ۵ را از شرکت سایپا خریداری کرده و اقدام به تولید خودروهای سپند I و سپند II نمود که در واقع نسخه‌های تغییر یافته رنو ۵ بودند.

در سال ۲۰۰۰ مقدار ۵۱ درصد از سهام شرکت پارس خودرو توسط سایپا خریداری شد. محصول بعدی پارس خودرو پی‌کی نام داشت که با تلفیق موتور پراید و بدنه رنو ۵ تولید می‌شد. با توجه به این که فاصله چرخ‌های پراید بیش از رنو ۵ بود چرخ‌های پی کی خارج از بدنه آن قرار می‌گرفت. تولید این خودرو متوقف شده است.

در حال حاضر شرکت محصولات رنو و نیسان را تحت لیسانس شرکت اصلی تولید می‌کند.نیسان مورانو و نیسان ماکسیما و نیسان رونیز و نیسان پیکاپ و رنو مگان و رنو لوگان از این جمله‌اند. لوگان تولیدی به نام تندر۹۰ شناخته می‌شود.2 محصول جدید هم از اواخر سال 1388 به نامهای نیسان قشقائی و نیسان تینا به محصولات پارس خودرو افزوده می‌شوند که به ترتیب جای نیسان رونیز و نیسان ماکسیما را خواهند گرفت .

 سایپا